Checklist Veilige Thuisbatterij

Checklist Veilige Thuisbatterij

Wij krijgen natuurlijk veel vragen over de veiligheid van thuisbatterijen en hoe dit zit met de verzekering. In dit artikel hebben we alles op een rijtje gezet. U kunt deze checklist overleggen met uw verzekeraar.

Verzekeraars verwijzen meestal naar de PGS37-1 normering. Hierin staat beschreven waaraan batterij installaties moeten voldoen om veilig te worden geacht.
Een link naar de meest recente publicatie kun je hier terugvinden: https://publicatiereeksgevaarlijkestoffen.nl/publicaties/online/pgs-37-1/2023/0-2-juli-2023#top

V: Is de PGS37-1 verplicht voor thuisbatterijen?
A: Nee, de PGS37-1 is niet verplicht maar er wordt geadviseerd om de richtlijnen te volgen. In hoofdstuk 1.2 Toepassingsbereik van de richtlijn staat:
Deze PGS-richtlijn is niet van toepassing op: Systemen die gebruikt worden door particulieren (zoals thuisbatterijen en gebruik in plezier-, vaar- of voertuigen). Voor een EOS met een energieopslagcapaciteit groter dan 20 kWh wordt aanbevolen de maatregelen uit deze PGS wel toe te passen.

Vrijwel alle thuisbatterijen die door Hetslimmehuis worden geleverd zijn groter dan 20 kWh en de maatregelen worden dus geadviseerd. In het document PGS37-1 wordt gesproken over Typicals. Een Energie Opslag Systeem (EOS) zoals die door Hetslimmehuis wordt geleverd is een Typical 5: Inpandig EOS met eigen ruimte of een Typical 6: Inpandig EOS in een open ruimte.

Welke (aanvullende) maatregelen zijn dan gewenst? Gebruik hiervoor onderstaande checklist. Wij hebben de punten voorzien van ons commentaar/aanpak.

🔐 Algemene Veiligheid

  1. Is er een risicoanalyse (RI&E) uitgevoerd?
    Dit is standaard onderdeel van onze analyse en verwerkt in het plan van aanpak en de offerte voor zover nodig.

  2. Zijn de risico’s van thermisch runaway, rook en toxische gassen in kaart gebracht?
    Door de toepassing van LiFePo4 batterijen is er een minieme kans op een thermal runaway. Gasdetectie en ventilatie wordt streng geadviseerd.

  3. Zijn er passende brandveiligheidsmaatregelen genomen (detectie en/of blussing)?
    Dit is geen onderdeel van onze levering maar wij kunnen hierin adviseren. Het systeem is wel voorzien van een noodknop die bij bediening het volledige systeem en de stroomtoevoer naar de woning stopzet. In onze offerte is opgenomen dat rook/brand/hitte/gasdetectie wordt geadviseerd. Desgewenst kunnen wij dit leveren en koppelen aan het EOS. Voor koppeling met bestaande alarmsystemen dient u contact op te nemen met uw leverancier.

  4. Zijn vluchtroutes vrij en is de batterij goed bereikbaar voor hulpdiensten?
    Ja, dit is standaard onderdeel van onze inventarisatie.

🧯 Installatie & Plaatsing

  1. Bevindt de batterij zich in een brandcompartiment (WBDBO ≥ 60 min) of buiten met veilige afstand?
    Ja, dit is standaard onderdeel van onze inventarisatie (kelders, garages, schuren of buitenverblijven zijn geschikt, zolder of houten vloer is ongeschikt)

  2. Is de ruimte voorzien van goede ventilatie of actieve koeling?
    Ja, dit is standaard onderdeel van onze inventarisatie.

  3. Is de batterij beschermd tegen omvallen, aanrijding of fysieke schade?
    Ja, dit is standaard onderdeel van onze inventarisatie en opgenomen in ons product.

⚠️ Monitoring & Beveiliging

  1. Heeft de batterij een goed werkend Battery Management System (BMS)?
    Ja, dit is standaard onderdeel van ons product. De systemen van Hetslimmehuis zijn zelfs voorzien van een dubbel BMS voor een nog hogere veiligheid.

  2. Worden afwijkingen automatisch gesignaleerd (temperatuur, spanning, stroom)?
    Ja, dit is standaard onderdeel van ons product. Het systeem schakelt automatisch af bij te hoge werk- of omgevingstemperaturen. Er zijn meerdere temperatuursensoren aangebracht. Alle informatie wordt vastgelegd en afwijkingen worden gerapporteerd. Continue monitoring is gratis inbegrepen in het 1e jaar na aanschaf. Een onderhoudscontract wordt aangeboden voor de volgende jaren.

  3. Is er logging en (remote) monitoring van batterijstatus?
    Ja, zie ook punt 9.

  4. Worden waarschuwingen of fouten automatisch gemeld aan beheerder of hulpdiensten?
    Ja, zie ook punt 9

🔄 Onderhoud & Inspectie

  1. Wordt de installatie periodiek (minimaal jaarlijks) gecontroleerd op slijtage en werking?
    Ja, zie ook punt 9

  2. Zijn kabelaansluitingen, ventilatie en de BMS-functies getest?
    Ja, controle mbv een thermische camera van alle onderdelen wordt bij oplevering door onze vakbekwame specialisten uitgevoerd.

📄 Documentatie & Communicatie

  1. Is er een actueel veiligheidsinformatieblad (SDS) beschikbaar?
    Nee, dit is niet noodzakelijk. Relevante gegevens kunnen online worden gerapporteerd. 

  2. Zijn waarschuwingsstickers en pictogrammen zichtbaar aanwezig?
    Ja, zowel op de batterij componenten als in de (hoofd)verdeler.

  3. Is er een calamiteitenplan beschikbaar en gedeeld met bewoners of hulpdiensten?
    Eigenaren worden door ons ingelicht over de te nemen stappen in geval van nood.





    • Related Articles

    • Veiligheid en Thuisbatterijen

      Verzekeraars stellen strengere eisen aan thuisbatterijen Veiligheid volgens PGS 37-1 en adviezen van Brandweer Nederland Steeds meer verzekeraars vragen om aanvullende veiligheidsmaatregelen bij thuisbatterijen en grotere energie-opslagsystemen ...
    • Leaflet Thuisbatterij systemen

      Hetslimmehuis levert de Victron Energy thuisbatterij uitsluitend in een strakke zwarte aluminium wand behuizing. Wij hebben op basis van onze enorme ervaring een drietal systemen ontwikkeld waarmee in 95% van de gevallen een uiterst betrouwbaar ...
    • Handleiding energieopslag in een slimme thuisbatterij

      Handleiding energieopslag in een slimme thuisbatterij Voorwoord Hartelijk gefeliciteerd met de aanschaf van uw eigen kleine “energie centrale” van Hetslimmehuis. U heeft nu uw eigen energie opslag systeem dat zonne-energie opslaat zodat deze later ...
    • Aanmelden thuisbatterij bij www.energieleveren.nl

      De netbeheerders zorgen voor een goed werkend energienet. Het is nodig dat zij weten waar energie gebruikt en terug geleverd wordt, zodat zij pieken op het net zoveel als mogelijk kunnen voorkomen. Pieken kunnen namelijk storingen veroorzaken. Als ...
    • BTW teruggave voor thuisbatterijen

      Onder sommige omstandigheden is het mogelijk om de betaalde BTW over de aanschaf van een thuisbatterij terug te vragen. Dit is een administratief proces dat voor jou geregeld kan worden door De Centrale. Hetslimmehuis heeft een ...